Saturday, July 28, 2012

Punca Berat Jodoh


 http://amekaw.com/wp-content/uploads/2012/04/jodoh.jpg

Informasi ni dikongsi dari sahabat saya dan sahabat saya itu memperoleh maklumat ini dari sebuah talk oleh Dato Fadzillah Kamsah. Ianya merupakan sebuah slot program dari sebuah stesen radio dimana seorang pemanggil bertanyakan mengenai hal jodoh kepada beliau.

Wanita tersebut mengatakan bahawa ramai sahaja lelaki yg menginginkan beliau, namun tidak sampai membawa kepada jodoh. Apabila ditanya adakah beliau punya dendam mahupun menyimpan rasa sakit hati pada sesiapa, wanita itu mengaku bahawa dia tidak dapat memaafkan lelaki yg pernah hadir dalam hidupnya dahulu. Apa sebabnya? Itu wallahualam, dia saja yg tahu. Lalu Dato Fadzillah Kamsah berpesan agar beliau memafkan sesiapa sahaja yg pernah menyakitinya. Tidak lama kemudian, wanita tersebut dikhabarkan telah bertemu jodoh setelah memaafkan orang₂ yg pernah menyakitinya.

 http://4.bp.blogspot.com/-RuGiLATfzvQ/T1Ywoyoo4mI/AAAAAAAABGE/U3z49GqaL2w/s1600/maaf.jpg

Moral of the story, jangan simpan rasa dendam mahupun sakit hati. Kerana duri yg terbiar di dalam daging akan menjadi nanah yg busuk. Bila busuk, orang nak dekat pun tak lalu. Itu perumpamaan. Korang paham₂ la sendiri. Renung sedalam₂nya..

Ingat, tidak memaafkan kesilapan orang lain dan sifat pendendam merupakan salah satu punca kita berat jodoh.

 

Wallahualam.


 contoh muka forever alone? eh tak tak tak.. ok ni muka tunggu jodoh kot.

4 comments:

Sharifah Salmah said...

Love this one :) very inspiring & inshaallah i'll change myself from holding anger towards people who hv hurt me before

Why Farouk said...

betul tu sayang. why pon sentiasa belajar utk memaafkan. bila kita menjadi pemaaf, hati pun tenang n kita akan sama2 mendoakan yg terbaik utk antara satu sama lain.. :)

sumirah kasmiran said...

salam persahabatan, kita perlu usaha ikhtiar dalam kehidupan. Jodoh tidak dating sendiri tetapi perlu diusahakan. Selain dari bersifat ramah (bertempat) , doa dan ikhtiar lain jangan diabaikan. Saya suka mencadangkan (bagi yg tidak jemu berusaha) bertemu seorang ustaz di kampong belahan tampok, rengit, batu pahat, johor ( ustaz adi wijaya bin iskandar) sebagai usaha ikhtiar. Mungkin ada sesuatu penghalang yg kita tidak tahu (berhubung kes syaitan, badi, alam ghaib) menghalang jalan usaha ikhtiar kita. Ada rakan kita dah masukan ritual perubatan beliau dalam laman web : http://my.opera.com/saharaaban/albums/show.dml?id=14706102

norma basar said...

setelah membaca ulasan perubatan traditional oleh sumirah kasmiran
sepupu saya mencari dan akhirnya
dapat berjumpa ustaz adi wijaya di kg belahan tampok,batu pahat
dalam usaha mengatasi soal berat jodoh.
Sepupu saya buka cerita
bab ‘nenek’sebelah emak yang dulunya bidan kampong. Khuatir
saka nenek menyebabkan berat jodoh. ustaz tu semak katanya
kakak sepupu tak ada apa masaalah... ntah macamana ketika berborak dengan ustaz dia boleh terbuka cerita raja bunian.
Memang rezeki dia !, ustaz tu boleh ‘contac’ mahluk halus
tersebut dan dapatkan sebutir batu delima untuk dibuat
mata cincin. Semenjak pakai cincin tu macam dia ada daya penarik...
ramai lelaki yang dulunya jinak-jinak lalat dah jadi macam
pengemis cinta, beriya-iya ajak dia nikah/kawin. mungkin kebetulan kot...
no h/p ustaz tu: 013-7251546

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...