Friday, January 4, 2013

2012 : a Walk to Remember

Phewwww.. Done with another year. But have to prepare because we got another 1 year to run (if only we had that chance). So, 2012.. There are so many things to remember, but still there’s so much thing to let go.

So how was my 2012? Masih lagi berjuang di bumi Segamat, tapi ceritanya takkan sama seperti tahun 2011. Awal2 tahun dah kena belajar untuk melepaskan someone yang selama ni paling rapat dengan aku. It was really tough. Still boleh menitis airmata kalau terkenang. Mungkin kerana punca terpaksa melepaskan itu juga bukanlah sesuatu yg kami inginkan. Tapi kadang2 kita kena berkorban untuk mereka yg lebih selayaknya kita utamakan. Berkorban agar masa depan itu menjadi lebih baik. Agar tiada yang akan terluka. Lebih baik menanges hari ini, dari kita menanges di kemudian hari kan?

Tapi Alhamdulillah, nikmat yang Allah beri diatas setiap ujian yg menimpa itu mengatasi segala rasa sakit yang ditanggung. Aku belajar jadi seorang manusia yang lebih baik, lebih kuat, lebih sabar. Lebih positif, dan inshaallah, belajar untuk menjadi seorang yg sentiasa bersangka baik dengan Allah.

But honestly, for the very first time in my life, aku terasa macam diri ni dah berubah dari someone yang sentiasa menginginkan teman, kepada menjadi seorang yang philophobia. Still wishing to having someone that I can call as ‘sayang’, but at the same time, takut untuk berharap dan takut untuk memberi harapan. Takut untuk dikecewakan, malah takut untuk mengecewakan. Is that  normal guys?

Sampai la suatu masa ni, aku kenal dengan someone ni yang seriously, memang totally philophobia. Idk, but I can see it from the way he showed himself. Bila tengok dia, aku nampak diri aku. Fear to fall in love. That is what I see. Bila ingat dia, diri sendiri yang sedih sebab terasa sangat kesunyian dan kesakitannya.
Sejak dah takde sape ni kan, sesiapa pun yang hadir dalam hidup aku, tak kesah la sesape pun, akan membuatkan aku berfikir mengapa Allah takdirkan aku untuk kenal mereka. I know there’s always a reason. Always…

2012 memang sangat mencabar bagi aku. Aku masih rindu tahun2 yang lalu, tapi aku sedaya upaya belajar untuk melepaskan semua kerinduan tu. Semua orang move on, dan aku harus move on. Aku mesti bagi peluang pada diri aku sendiri. Untuk bahagia, untuk berjaya, untuk mencintai dan dicintai dengan yang sepatutnya.

Dan yang paling penting, bertambahnya setahun dalam hidup kita bermakna berkurangnya lagi setahun umur kita. Ajal makin dekat. Hari perhitungan makin tiba. Tapi apa yang akan aku bawa buat Pencipta? Hidup ini terlalu berharga untuk aku sia2kan dengan rasa kecewa dan kesedihan yang memanjang.

Tapi dalam masa yang sama, aku takkan terlalu gembira dan hanyut dengan dunia. Aku cuba.. Teringat dengan kisah nabi Yusof bila dia dipenjara oleh Firaun di penjara bawah tanah, apabila Yusof merintih ;
‘ya Allah, sekiranya terkurung menderita di penjara ini akan membuatkan aku lebih dekat denganMu, maka aku lebih rela hidup dibawah ini berbanding di atas sana…’

Sedih kan dengar rintihan nabi Yusof? Terus terang, kisah ni memang sangat meninggalkan kesan dalam hati aku. Sangat…

Ya Allah, semoga di hari yang mendatang, bulan yang  mendatang, malah tahun yang mendatang, sekiranya aku diuji lagi, berilah aku kekuatan, petunjuk serta kasih sayangMu agar walau perit mana sekalipun dugaannya, rahmatMu sentiasa bersamaku…. Amin ya rabb..

Selamat tinggal 2012.. Selamat menempuhi tahun 2013 semua..


 
motif?

8 comments:

Blitzenius said...

selamat tahun baru. di Johor? :)

Al-Azrul Iqmim said...

salam perkenalan,we r sebaya! :)
btw,jmput ke blog sy n hrap flw skali..
http://mimque.blogspot.com

Kuasai Minda said...

Teruskan perjuangan.

Semalam adalah sejarah, hari ini adalah anugerah, dan esok adalah misteri. Andai kita menguatkan semangat, pasti kita akan berjaya.

Why Farouk said...

hepi new year juga.. yup.. staying here :)

Why Farouk said...

hye budak twitter! visit yours already..

Why Farouk said...

thanx for the advice. will always keep it in my mind.. :)

Sait Akhmedjanov said...

Can i get ur email address please? Thanks.

Sait Akhmedjanov said...

Hi! Can i have ur email address please? Thank u.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...